Vedtægter

Vedtaget efter skriftlig afstemning i forbindelse med generalforsamling 2017 (pga. ændringer i §§ 2, 3, 4, 8, 12, 13 og 15 )

 § 1

Selskabets navn er Dansk Selskab for Klinisk Immunologi ( DSKI ) – overfor udlandet Danish Society for Clinical Immunology.

 

 § 2

Selskabets formål er at udvikle og vedligeholde det klinisk immunologiske fagområde bestående af:

  • Blodbankvirksomhed og transfusionsmedicin
  • Celle- og vævsbankvirksomhed
  • Transplantationsmedicin
  • Immunologisk diagnostik

Dette med henblik på at styrke områderne i forhold til faglighed, klinik inkl. behandling, forskning og udvikling samt uddannelse.

Selskabet repræsenterer klinisk immunologi overfor det danske sundhedsvæsen samt overfor tilsvarende udenlandske selskaber.

Tegningsregel for Selskabet: Selskabet tegnes af Formanden og næstformanden i fællesskab.

 

 § 3

Selskabets formål søges fremmet ved:

  • Dannelse af udvalg og arbejdsgrupper
  • Rådgivning af nationale og regionale myndigheder, hvis relevant i samarbejde med OTCD deltagelse i nationalt og internationalt samarbejde
  • Planlægning af speciallægeuddannelsen i klinisk immunologi
  • Planlægning af postgraduat undervisning
  • Afholdelse af videnskabelige møder
  • Arrangering af kongresser

 

 § 4

Som ordinære medlemmer kan bestyrelsen optage speciallæger i klinisk immunologi. Som ekstraordinære medlemmer kan optages læger, farmaceuter, cand. scient. ‘er, bioanalytikere og andre med tilsvarende uddannelse, der ved deres virksomhed medvirker til selskabets formål. Anmodning om optagelse sendes til sekretæren og optagelse i selskabet sker efter bestyrelsens vedtagelse. Årets nye medlemmer annonceres mundtligt ved generalforsamlingen.

Udmeldelse skal ske ved skriftlig henvendelse til sekretæren. Ved kontingentrestance ud over 1 år sker udmeldelse automatisk.

 

 § 5

Korresponderende medlemmer kan efter bestyrelsens skøn optages i selskabet. Æresmedlemmer kan efter bestyrelsens forslag udnævnes efter en afstemning på generalforsamling. 2/3 af de afgivne stemmer skal være for udnævnelsen.

 

 § 6

Som firmamedlemmer kan optages interesserede virksomheder efter de i § 4 anførte regler. Firmamedlemmernes medarbejdere har ret til at overvære selskabets møder og til at deltage i selskabets kurser.

Firmamedlemmer har ikke stemmeret og er ikke valgbare til bestyrelsen.

 

 § 7

Selskabets ordinære medlemmer er medlemmer af Lægevidenskabelige Selskaber (LVS).

 

 § 8

Selskabets virksomhed ledes af en bestyrelse bestående af en formand og yderligere 6 medlemmer, som vælges enkeltvis af generalforsamlingen, idet formanden vælges først. Hvis ét medlem kræver det, skal afstemningen være skriftlig. Desuden vælges 1-2 suppleanter. Mindst 4 af bestyrelsens medlemmer, heraf formanden, skal være ordinære medlemmer. Formanden vælges for 2 år ad gangen, de øvrige for 1 år. Genvalg kan finde sted, men kun efter afstemning. Et af bestyrelsens medlemmer fungerer som sekretær og kasserer. Et af bestyrelsens medlemmer vælges som næstformand. Såfremt et af bestyrelsens medlemmer fratræder inden for valgperioden, indtræder suppleanten i bestyrelsen indtil næste generalforsamling, evt. indkaldes til ekstraordinær generalforsamling.

 

 § 9

Selskabets regnskabsår er kalenderåret. Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse.

Regnskabet, som fremlægges på generalforsamlingen, revideres af 2 af generalforsamlingen valgte revisorer.

 

 § 10

De ordinære medlemmer indstiller ved afstemning på generalforsamlingen blandt de ordinære medlemmer repræsentanter til kollegiale tillidshverv.

 

 § 11

Den ordinære generalforsamling vælger 5 medlemmer til et uddannelsesudvalg, der har til opgave at lede efter- og videreuddannelsen i specialet klinisk immunologi. Udvalget konstituerer sig selv. Bestyrelsen skal være repræsenteret med mindst 1 medlem, 3 af udvalgets medlemmer skal være ordinære medlemmer, og 2 medlemmer skal på valgtidspunktet være under uddannelse. Valgene gælder for 3 år.

 

 § 12

Bestyrelsen nedsætter og ophæver udvalg eller arbejdsgrupper til de forskellige opgaver og godkender udvalgenes kommissorium. Bestyrelsen afgør hvilke nationale og internationale foreninger og organisationer, selskabet skal være tilsluttet, og udpeger medlemmer til de respektive bestyrelser, udvalg eller komitéer bortset fra de i §§ 10 og 11 nævnte.

 

 § 13

Ordinær generalforsamling afholdes én gang om året i februar eller marts ved bestyrelsens foranstaltning. Meddelelse om tid og sted samt dagsorden skal tilsendes medlemmerne senest 3 uger forinden. Bestyrelsen kan – når det anses for fornødent – indkalde til ekstraordinær generalforsamling, og den er pligtig til at gøre det snarest muligt, når 1/3 af medlemmerne indgiver skriftlig begæring herom med motiveret forslag til dagsorden. Indvarsling sker som til ordinær generalforsamling. Dog kan bestyrelsen, når særlige forhold gør det ønskeligt, indkalde til ekstraordinær generalforsamling med kortere varsel.

På den ordinære generalforsamling skal foretages: 

 

1. Valg af dirigent

2. Aflæggelse af formandsberetning

3. Regnskabsaflæggelse

4. Beretning fra udvalgene og arbejdsgrupperne

5. Fastlæggelse af kontingent for det følgende år

6. Evt. valg af formand

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer

8. Valg af revisorer (for 2 år)

9. Evt. valg af repræsentanter og udvalgsmedlemmer

10. Eventuelt

 

Forslag som medlemmerne ønsker optaget på dagsordenen samt forslag til nye bestyrelsesmedlemmer, herunder suppleanter, skal være bestyrelsen i hænde mindst 2 uger inden generalforsamlingen. Bestyrelsen skal herefter udsende disse til medlemmerne inden generalforsamlingens afholdelse.

Kun sager opført på dagsordenen kan bringes til afstemning på generalforsamlingen. De på dagsordenen til afgørelse opførte sager, afgøres ved simpel stemmeflertal blandt de ordinære medlemmer. En generalforsamling er beslutningsdygtig, når den er lovlig indvarslet. Hvis et medlem forlanger det, skal afstemningen foretages skriftligt. Fraværende ordinære medlemmer kan afgive stemme ved skriftlig fuldmagt til et andet medlem, jf. § 15 og 16. Hvert tilstedeværende ordinært medlem kan kun have én fuldmagt.

 

 § 14

Selskabets regnskabsår går fra 1. januar til 31. december. Senest 14. dag efter regnskabsårets udløb afgives regnskabet til revision af de af selskabet valgte revisorer, der senest 1. februar tilbagesender regnskabet til bestyrelsen med deres anmærkninger.

 

 § 15

Vedtægtsændringer kan kun behandles på en generalforsamling, hvor mindst 1/2 af de ordinære medlemmer er til stede og vedtagelse kræver, at mindst 2/3 af de fremmødte ordinære medlemmer stemmer for ændringen. Såfremt det tilstrækkelige antal ordinære medlemmer ikke er mødt, kan vedtægtsændringerne bringes til skriftlig afstemning blandt de ordinære medlemmer. Vedtagelse kræver da, at 2/3 af alle ordinære medlemmer stemmer herfor.